ΘΕΑ ΑΘΗΝΑ |
Η πόλη των Αθηνών είχε το προνόμιο να διεκδικούν την προστασία της δυο αρχαίες Θεότητες: η Αθηνά και ο Ποσειδώνας . Η Αθηνά ηταν η θεά των τεχνών, της οικιακής τέχνης και του πολέμου και γεννήθηκε από το κεφάλι του Δια. Πιστεύεται ότι είναι απόγονος μιας θεάς, η οποία λατρευόταν τη δεύτερη χιλιετία π.Χ. από τους κατοίκους της Κρήτης. Κατά τον 5ο αιώνα όμως, η Αθηνά είναι αυτή η οποία εκπροσώπησε περισσότερο από κάθε άλλη το ελληνικό ιδεώδες. Είναι η προστάτιδα της τέχνης, της επιστήμης και της μάθησης, το σύμβολο της σοφίας και της ευφυΐας.
Τον Αύγουστο οι Αθηναίοι γιόρταζαν την επέτειο της. Κάθε τέσσερα χρόνια διοργανωνόταν μια μεγαλοπρεπείς γιορτή προς τιμήν της: τα Παναθήναια. Οι κάτοικοι συγκεντρώνονταν από τη αυγή στις παρυφές της Ακροπόλεως για την παρέλαση. Η μεγάλη αυτή παρέλαση έχει αποτυπωθεί σε γλυπτά του Παρθενώνα , τα οποία αυτή τη στιγμή κοσμούν το Βρετανικό μουσείο. ( Πόσο κατώτερος είναι ένας πολιτισμός που συνεχίζει να επιδεικνύει όχι τα δημιουργήματα του αλλά τα λάφυρα του;)
ΑΓ.ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ |
Ο Άγιος Διονύσιος, προστάτης Άγιος και πολιούχος της Αθήνα αλλά και της Ζακύνθου, γεννήθηκε γύρω στο 10 μ.Χ. και σε ηλικία 25 ετών έγινε μέλος της Βουλής του Άρειου Πάγου. Υπήρξε από τους πρώτους Αθηναίους που ασπάστηκαν τον Χριστιανισμό και χρίστηκε από τον ίδιο τον Απόστολο Παύλο πρώτος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών. Συμφώνα με την παράδοση αλλά και από τα λόγια του ίδιου του ποιητή Θεοφάνη, <<ήταν βαθύς γνωστής των φιλοσοφικών συστημάτων και της ρητορικής, πλουτω δε και σύνεση και σοφία των απάντων υπερέχων>>. Φαίνεται η σοφία είναι μια από τις απαραίτητες προϋποθέσεις του πνευματικού προστάτη της πόλης των Αθηνών, όσα χρόνια και αν περάσουν.
Αντίπαλο δέος της θηλυκής σοφίας της Αθηνάς ήταν ο Θεός του υγρού στοιχείου. Ο Ποσειδώνας ήταν ο Θεός της θάλασσας, των σεισμών και των αλόγων. Αν και επίσημα ήταν ένας από τους Ολύμπιους, τον περισσότερο καιρό δεν κατοικούσε στον Όλυμπο, αλλά στο θαλάσσιο βασίλειο του.
Ήταν αδελφός του Δια και του Αδη. Μετά την εκθρόνιση του πατερά τους Κρόνου, ο Ποσειδώνας, ο Δίας και ο Αδης έριξαν ζάρια μέσα σε ένα κράνος για να δουν με ποιον τρόπο θα μοιράσουν τον κόσμο. Ο Δίας κέρδισε τον ουρανό, ο Αδης τον Κάτω Κόσμο και ο Ποσειδώνας τη θάλασσα.
ΘΕΟΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ |
Ο σκυθρωπός και φιλόνικος Ποσειδώνας ήταν ισος με τον αδελφό του το Δια σε γόητρο, αλλά όχι σε δύναμη. Έκτισε ένα παλάτι κάτω από τη θάλασσα με μεγάλους στάβλους, όπου φυλαγε τα άσπρα άλογα από έσερναν το άρμα του και είχαν χρυσές χαίτες και μπρούτζινες οπλές. Κάθε φορα που τα άλογα τον μετέφεραν με το χρυσό άρμα , οι καταιγίδες σταματούσαν, ενώ τα δελφίνια πηδούσαν παιχνιδιάρικα τριγύρω.
Ο Ποσειδώνας συναγωνίζονταν την Αθηνά για το ποιος από τους δυο θα ήταν ο προστάτης της Αθήνας. Ο Θεός της θάλασσας, σε μια επίδειξη της δύναμης και της φιλανθρωπίας του, χτύπησε την Ακρόπολη με την τρίαινα του κάνοντας έτσι μια πηγή νερού να ξεπηδήσει από το έδαφος. Η Αθηνά από την άλλη πλευρά φύτεψε μια ελιά κι αυτό το δώρο θεωρήθηκε χρησιμότερο.
ΕΛΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ |
Η αξία που είχε για τους Αθηναίους η προστάτιδα Θεά τους φαίνεται κι από το μεγαλοπρεπή ναό του Παρθενώνα που έκτισαν προς τιμήν της. Δεν παρέλειψαν όμως να τιμήσουν εξίσου και τον Ποσειδώνα. Οι Θεοί ψήφισαν υπέρ του ( ο Δίας απείχε), ενώ οι Θεές υπέρ της Αθηνάς. Έτσι η Αθηνά κέρδισε με διαφορά μιας ψήφου. Ο Ποσειδώνας θύμωσε τόσο πολύ που έστειλε πελώρια κυματα στην πόλη. Για να κατευναστεί ο θυμός του, αφαιρέθηκε από τις γυναίκες της πόλης το δικαίωμα της ψήφου.
ΙΕΡΑ ΕΛΛΑΣ, ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΤΙΔΕΣ ΠΟΛΕΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ. ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΡΧΕΤΥΠΟ, ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΝΤΟΣ. ΣΕΛ 192-193.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου